dimarts, 21 de desembre del 2010

¿Donde está la izquierda?

il·lustració de l'article - Mikel Casal

Si aneu seguint el blog sabreu que no estic gens entusiasmat amb els partits polítics i que em molesten força les declaracions dels líders de partits o coalicions com IU o, sobretot, ICV -EUiA (Joan Saura, Joan Herrera...) quan es declaren com a UNICS REFERENTS de les esquerres. Darrerament puc coexistir amb ells si tinc present que, en tot cas, això podria ser cert si ens referim a les "esquerres" institucionals o electoralistes (si és que se les pot anomenar així). Els veig una fal·lera a engolir i digerir qualsevol cosa més d'esquerres o menys encotillada que ells que em fot de malhumor. Els veig prepotents i menyspreadors.

A banda d'això, trobo aquestes "esquerres" super fragmentades, amb vocació de personalismes... i a l'hora de governar, si escau (i de ganes n'hi ha moltes) fent polítiques que jo no anomenaria precisament d'esquerres. El paper d'ICV-EUiA al davant dels Mossos d'Esquadra, per exemple, n'és una mostra.

Al diari Público d'aquest matí hi havia un article de Joaquim Sempere anomenat Donde está la izquierda. Si premeu sobre l'enllaç el podreu llegir.

Joaquim Sempere és doctor en Filosofia i professor de Teoria Sociològica i Sociologia Mediambiental a la Universitat de Barcelona. És autor del llibre L’explosió de les necessitats (Barcelona, Edicions 62, 1992), coautor, junt amb Jorge Riechmann, de Sociologia y medio ambiente (Madrid, Síntesis, 2000), i coordinador, amb Enric Tello, d'El final de la era del petróleo barato (Barcelona, Icaria, 2008). Els seus àmbits d'investigació són, actualment, la teoria de les necessitats humanes i la teoria social, aplicada especialment a las qüestions relatives a l'ecologia i els moviments socials. Entre 1975 y 1980 va dirigir la revista teòrico-cultural Nous Horitzons. A l'actualitat és membre del consell de redacció de la revista teòrica Mientras Tanto.

A l'article hi ha hagut, sobretot, dues coses que m'han agradat: una la relació de punts en els quals creu que es podria generar l'acord de diferents grups i/o col·lectius d'esquerres, l'altre un fragment en què diu: "...más allá de las organizaciones políticas representadas en las instituciones existe una izquierda social multifacética, en la que tenemos grupos políticos extraparlamentarios, sindicatos, asociaciones de vecinos, ateneos y centros culturales, así como redes asociativas varias, incluidas las redes virtuales...).

Aquest fragment, aquest reconeixement, em sembla genial.

Us deixo amb les dos fragments que us comentava:

"Hay, no obstante, un programa implícito que viene siendo formulado desde muchos lugares y que podría ser suscrito por un amplio sector de la opinión pública, en España y en la UE:

· eliminación de los paraísos fiscales,

· reforma fiscal hacia la progresividad perdida,

· tasa sobre las operaciones financieras contra la especulación,

· homologación de la presión fiscal y de la legislación laboral en toda la UE,

· intervención pública de los bancos para proteger los ahorros y facilitar créditos a la economía productiva,

· reducción del gasto en armamento,

· inversiones masivas en materia de sostenibilidad ambiental (lo que se llama New Deal verde: energías limpias y renovables y técnicas ecológicamente sostenibles),

· defensa de los derechos sociales y en particular del Estado del bienestar,

· igualdad de género,

· lucha masiva contra la pobreza y la exclusión,

· considerar la inmigración como una oportunidad y no una amenaza.

En torno a estos objetivos se pronuncian muchas voces, desde la izquierda radical hasta sectores de la socialdemocracia (como la Fundación Alternativas por boca de Nicolás Sartorius) y de los sindicatos mayoritarios, de tendencia moderada; desde viejos y nuevos comunistas hasta ecologistas.
En el Parlamento europeo están Los Verdes/Alianza Libre Europea, que agrupa hoy 32 partidos de 29 países, y la Izquierda Unitaria Europea/Izquierda Verde Nórdica, que agrupa 27 organizaciones de 21 países. En estos momentos, los Verdes tienen 55 diputados y la Izquierda, 35. Estos diputados, que representan el 12,2% del total, comparten los objetivos mencionados y podrían ser un referente importante en cada país para dar la batalla en toda Europa.

Pero, para que todo esto se plasme en iniciativa política, hace falta una voluntad unitaria que catalice la acción de los partidos y organizaciones políticas de cada país. Y no sólo esto: más allá de las organizaciones políticas representadas en las instituciones existe una izquierda social multifacética, en la que tenemos grupos políticos extraparlamentarios, sindicatos, asociaciones de vecinos, ateneos y centros culturales, así como redes asociativas varias, incluidas las redes virtuales. ¿Cómo hacer para que toda esta galaxia luche unida contra el neoliberalismo y permita salir de la crisis con el menor daño posible para las clases populares?

1 comentari:

Anònim ha dit...

J'ai appris des choses interessantes grace a vous, et vous m'avez aide a resoudre un probleme, merci.

- Daniel