dimecres, 15 de desembre del 2010

S'ha estroncat un doll de música

Enrique Morente ens ha deixat i s'ha emportat un doll de música. Diuen d'ell que era dipositari de la tradició, l'únic que podia cantar els "49 palos y medio del jondo", però, alhora ha estat un dels grans renovadors del flamenc, discs com OMEGA o les col·laboracions amb Los Planetas, entre moltíssims altres grups o cantants, en donen prova.

En aquest text, publicat pel diari El Pais, Enrique Morente, parla de la llibertat en el cant: "He dado la impresión de ser más libre de lo que he sido. Los pasos que he dado han sido más por desesperación que por otra cosa, por no tener más remedio. Muchos han sido más largos de lo que deberían haber sido, huidas hacia delante. Estás intentando encontrarte con el cante clásico, que es lo que más me ha gustado... Pero si me hubiera ceñido a eso, muchas cosas que están hechas no se habrían hecho, claro. Aunque muchas veces las he hecho porque me ayudaban a aprender a cantar mejor por siguiriyas. Cuando te tiras una temporada cantando con una guitarra eléctrica, paras y vuelves, el oído te lo agradece. Sobre todo por el cambio, por el descanso de la rutina. También es cierto que me gusta la sorpresa, el riesgo, otras posibilidades. A veces pienso: de mantener la pureza que se encarguen otros. Pero siempre vuelvo; es una regresión, porque siento que todavía hay mucho que hacer ahí. Se ha perdido el rito de la afición, y es paradójico que lo diga yo que me he paseado por ahí con guitarras estridentes, pero ese respeto por los anteriores ya no está. Escuchar a los viejos es lo primero para poder caminar; los que has conocido, los que te han entusiasmado, los que no has podido oír porque no estaban grabados y has tenido que imaginártelos... Ésos son siempre los más inspiradores."

Diuen, també, que era una persona molt creativa, dinàmica, emprenedora... fa poc llegia una entrevista i deia que s'havia comprat una càmera i que volia fer quelcom, que encara no n'havia parlat amb no se qui però que volia fer quelcom i, segur, que ho hauria fet i, a més, hauria estat ben fet. També diuen que tenia moltíssimes cançons començades, ell mateix en calculava unes 400, altres diuen que més de 1.000 hores. Tot aquest doll de música es perdrà sense que en puguem gaudir.


Jo no penso parlar-vos d'Enrique Morente, no en sé tant. Si en voleu saber més podeu entrar a la seva Web oficial o a la Wikipedia (Enrique Morente) . El que si faré serà penjar algun vídeo que em sembla significatiu i que m'agrada.

Aquesta (premeu sobre el link) és la darrera actuació de Morente, en el marc de la preparació del seu darrer treball, El barbero de Picasso, just el dia abans de la operació

Habanera Imposible, de Carlos Cano, és la cançó que Estrella Morente ha cantat, avui, per acomiadar-se del seu pare



No puc evitar penjar la versió original de Carlos Cano



Diuen que un dels seus millors discs fou Morente sueña la Alhambra, us en penjo una peça amb Tomatito



Jo vaig arribar a Morente mitjançant OMEGA. Us en penjo First we take Manhattan



Tendrá que haber un camino, amb el grup Los Planetas



Aquest video recull una peça interpretada per Enrique i la seva filla Estrella



Aquest vídeo és un muntatge sobre Ciudad sin sueño, una de les peces d'OMEGA

1 comentari:

Toni ha dit...

GRande el MOrente!
Que la terra li sigui lleu.