dilluns, 10 de desembre del 2007

Dia internacional dels drets humans (3) - Sabino Ormazabal

El tercer, i darrer, post fa referència a la detenció de Sabino Ormazabal (us afegeixo una breu biografia), un dels encausats en el procès 18/98 i a la campanya per reconèixer aquesta persona com a pres de consciència per part d'Amnistia Internacional. Adjunto el manifest per signar i un vídeo sobre la detenció.


SABINO ORMAZABAL PRESO DE CONCIENCIA

Una vez hemos conocido la sentencia impuesta contra Sabino Ormazabal Elola, un grupo de personas que conocemos su compromiso con la noviolencia activa y su amplia trayectoria en los movimientos sociales, en la ecología y en el antimilitarismo, hemos querido formar un grupo de apoyo exigiendo su libertad ante las diversas instancias.

El conocido sumario 18/98 ha sido un procesamiento judicial de carácter político plagado de irregularidades que va llevar a la cárcel a al menos 46 personas. Personas a las que no se les ha garantizado sus derechos y sobre las que se ha utilizado una tesis jurídico-policial más que discutible.

Una de las piezas del sumario ha sido la elaborada contra la fundación Joxemi Zumalabe de la que Sabino es miembro. En dicha pieza es donde queda más clara la intencionalidad política del proceso judicial y en el caso de Sabino se personaliza, aún más, las incoherencias de un sumario que tenía la sentencia prefijada.

Creemos que la sentencia impuesta contra él se basa en una acusación absolutamente falsa. Como preso de conciencia que es, queremos apoyar a este militante de la noviolencia, comprometido con los derechos humanos, con la paz, con el medio ambiente y con tantas otras causas que siempre han caracterizado el quehacer, que ha sido encarcelado bajo la cínica acusación de colaborar con banda armada.

Entre otras iniciativas, hemos puesto en marcha una campaña para que Amnistía Internacional reconozca a Sabino Ormazabal preso de conciencia.

Las personas que quieran apoyar publicamente esta iniciativa pueden hacerlo enviando un mensaje a sabinoaskatu@gmail.com.


Sabino ORMAZABAL ELOLA

(Donostia, 1953)

Ecologista, pare de dos fills, membre del Patronat de la Fundació Joxemi Zumalabe, que durant set anys va treballar a Victorio Luzuriaga de Pasaia. Actualment, prepara una història sobre els moviments socials a Euskadi, projecte pel qual va demanar l’excedència al diari ‘Gara’, on era el cap de la secció d’Opinió. Va ser membre dels comitès antinuclears i d’Eguzki, així com d’altres col·lectius culturals. És autor de diferents estudis sobre la història de l’ecologisme i la desobediencia civil. Durant deu anys, va ser l’impulsor de l’històric suplement d’ecologia “Ingurugiroa” del diari ‘Egin’.

El 5 d’octubre del 2000 va ser detingut amb vuit persones més en un operatiu coordinat pel jutge Baltasar Garzón, sota l’acusació de que la fundació Joxemi Zumalabe “està subordinada a l’estratègia político-militar d’ETA-Ekin”. Està encausat a l’espera de judici al sumari 18/98, on ja són 68 les persones imputades per diferents causes.

En una carta tramesa des de la presó de Soto del Real (Madrid), Sabino escrivia: “...es tracta de no deixar camins de rebel·lia no violents, massius i populars que permetin que es tanqui el conflicte basc en la seva vessant violenta. I això és terrible. Es vol segar la gespa perquè no cuallin pràctiques de desobediència civil i deixar la confrontació violenta sense alternatives... Es preten criminalitzar les idees, la llibertat de pensament, de reunió, de militància social”.

Acaba de publicar “Un mapa (inacabado) del sufrimiento” (Manu Robles-Arangiz Institutua, 2003), una recopilació de dades sobre la violència, les violacions de drets humans, les agressions a les llibertats i el patiment de les víctimes dels darrers 30 anys de conflicte a Euskal Herria.

Dia internacional dels drets humans (2) - 18/98

El segon post d'aquest 10 de desembre, dia internacional dels drets humans, va sobre el judici conegut com a 18/98 en relació al qual reprodueixo un escrit de la Xarxa per la llibertat i el diàleg així com una notícia sobre l'informe internacional, demanat per govern basc, que titlla d’inconstitucionals els tancaments dels diaris Egin i Egunkaria.

"La Red por las Libertades y el Dialogo considera inadmisibles las brutales condenas recaídas sobre ciudadanas y ciudadanos vascos, por su presunta pertenencia o colaboración con organización terrorista, que no está basada en hechos concretos, sino en supuestas conexiones por el hecho de ejercer la libertad de opinión y asociación.

La tramitación del macro-sumario 18/98 ha estado llena de irregularidades desde su fase de instrucción, cambiando la garantista presunción de inocencia por la presunción de culpabilidad. La vista oral, que ha durado casi 18 meses, y que ha significado un castigo añadido para los procesados, no ha estado exenta tampoco de numerosos defectos que han provocado indefensión, como a lo largo de la misma ha sido denunciado.

La conclusión del proceso tenía que estar en consonancia con todo lo visto anteriormente; y así, en lugar de citar a los procesados para darles a conocer la sentencia, se ha producido una redada injustificada, con la detención de todos y cada uno de los condenados, sin que previamente hayan podido conocer su condena, que todavía no se ha hecho pública.

Lo que hemos conocido a través de los medios de comunicación es que el tribunal, incluso, ha aumentado las penas solicitadas por el fiscal, al calor del clima político-social creado tras la rechazable ruptura del alto el fuego de ETA, lo que constituye un hecho insólito. Estas condenas, no por hechos considerados delictivos (como podría ser un atentado), sino por supuestas coincidencias estratégicas, sientan un precedente sobre la figura delictiva del "entorno de organización terrorista". A partir de este proceso, cualquier persona u organización que tenga coincidencias con planteamientos de alguna organización considerada delictiva, automáticamente podrá ser procesada y condenada.

La conclusión del proceso 18/98 es la muestra del alarmante recorte de las libertades que se está produciendo en nuestro país, al haber sido condenados, a largos años de cárcel, a personas por el simple hecho de haber ejercido su derecho de expresión y asociación, (y no por la comisión de posibles actos delictivos, que no figuran en ninguno de los miles de folios del sumario). Si a esto sumamos la legislación excepcional, y su aplicación no menos excepcional (como la terrorista, y la ley de Partidos), podemos afirmar que se está poniendo en juego el sistema de libertades y derechos que tímida e incompletamente se restauró tras la muerte del dictador.

No es sólo la actividad violenta de ETA la que se trata de perseguir y castigar. Se está persiguiendo el derecho de opinión, expresión y organización, de todas aquellas personas y grupos que no interesan al poder económico y político. Y esto no sólo sucede en Euskadi, sino que se está extendiendo a toda la geografía española. Si ETA mata a una persona, se trata de un acto terrorista. Si un nazi mata a un antifascista en Madrid, se trata de una pelea entre tribus urbanas, convirtiendo al entorno de la víctima en más peligroso que el de su verdugo. Esta es la situación en la que tratan de meter a todos los que actúan para acabar con las injusticias y desigualdades de esta sociedad. Serán acusados de violentos y terroristas, aunque estén comprometidos en acciones de no-violencia, como ha ocurrido con algunos de los condenados del 18/98.

Seguimos convencidos de que el llamado conflicto vasco sólo se podrá superar con diálogo y negociación. Ni la vulneración de derechos y libertades, ni las condenas injustas, ni la violencia sin sentido de ETA (que, según las noticias, ha vuelto a causar dos víctimas, una de ellas mortal), acercarán la necesaria paz que exige la sociedad de Euskal Herría y del resto del Estado.

Ante esta situación los movimientos sociales y políticos estamos llamados a actuar. Se está cuestionando el ejercicio de la libertad y la posibilidad de luchar. Y hoy más que nunca hay que recordar aquellos versos de Brecht, que podríamos actualizar de esta manera: "Fueron a por un abertzale, y no me afectaba; fueron a por un anti-fascista, y no me afectaba.."

Por la Paz y el Dialogo, en nuestro nombre sí.
Madrid, 1 de diciembre de 2007"

La notícia sobre l'informe inernacional:

Un informe internacional titlla d’inconstitucionals els tancaments dels diaris Egin i Egunkaria

Un informe elaborat per quatre juristes internacionals ha arribat a la conclusió que el tancament dels mitjans de comunicació Egin, Egin Irratia i Euskaldunon Egunkaria és inconstitucional, segons una informació publicada pel diari digital Eldebat.cat. L’informe, elaborat pels professors de dret Juan Luis Gómez Colomer (Universitat de Castelló); Kai Ambos (Universitat de Göttingen); Luis P. Salas Calero (Universitat Internacional de Florida); i John Vervaele (Universitat d’Utrecht), exposa que el tancament d’aquests mitjans vulnera l’article 20 de la Constitució espanyola i els articles 10 i 15 del Conveni Europeu de Drets Humans (CEDH).

El treball, elaborat a instàncies de la Direcció de Drets Humans de la Conselleria de Justícia del Govern basc, especifica que la llibertat d’expressió és un dret fonamental que està emparat tant per la Constitució espanyola (en el seu article 20) com pel CEDH. El tancament, a banda de ser una mesura «desproporcionada i innecessària», es considera un atac intolerable perquè sacrifica el dret a la llibertat d’expressió tant en l’àmbit individual com en el col·lectiu i vulnera el dret a rebre informació i a conèixer l’expressió del pensament aliè.

La mesura adoptada per la Justícia espanyola, segons els quatre juristes que signen l’estudi, està fora de la legalitat, perquè la Constitució només preveu la suspensió del dret a la llibertat d’expressió en casos d’estat d’excepció, però no pas en els de terrorisme. El diari Egin, i la seva emissora Egin Irratia, van ser clausurats pel magistrat de l’Audiència Nacional Baltasar Garzón l’any 1998. Poc després, va aparèixer Gara, per omplir el buit informatiu dins l’esquerra abertzale. Egunkaria va ser tancat pel jutge Juan del Olmo l’any 2003 i va ser substituït per Berria.

10 de desembre: Dia Internacional dels Drets Humans (1)

Tal dia com avui, l'any 1948, l'Assemblea General de les Nacions Unides adoptà la declaració universal dels drets humans i l'any 1950 invità estats i organitzacions a observar l'1 de desembre com a dia internacional dels drets humans. Com que crec que estem lluny d'assolir el respecte a aquesta declaració m'afegeixo a la commemoració amb tres posts seguits. El primer es refereix a una declaració d'Amnistia Internacional feta pública el 10 de desembre de l'any passat:

Madrid.- En el Dia Internacional dels Drets Humans (2006), la Secretària General de l’organització, Irene Khan, va reclamar a governs, organitzacions internacionals, nacionals i locals, a empreses i a representants de la societat civil la necessitat d’un “lideratge amb principis” basat en les normes internacionals de drets humans, per plantar cara a la situació que es viu a molts llocs del món.

“Quan els líders mundials van adoptar el 10 de desembre de 1948 la Declaració de Drets Humans, van mostrar un veritable lideratge. Lamentablement, els líders d’avui no tenen tan bon currículum. Els esdeveniments dels últims anys en l’àmbit mundial ens alerten que s’ha estès un lideratge sense principis dins l’agenda del qual no tenen cabuda els drets humans. Quan es tracta de rendir comptes de la manera en què els líders mundials defensen els drets de les persones, la distància entre el que s’ha dit i el que s’ha fet és massa gran”, ha dit Irene Khan.

Tendències en drets humans avui

En un informe fet públic el 10 de desembre de 2006, “Tendències i preocupacions globals avui”, Amnistia Internacional resumeix les tendències i preocupacions globals que aombren el panorama dels drets humans i que no apareixen amb la prioritat necessària en les agendes dels líders mundials.

L’atac frontal als drets humans en “la Guerra contra el Terror”: Durant els últims cinc anys, Amnistia Internacional ha denunciat com en aquesta “guerra”, liderada pels Estats Units, s’han soscavat greument els drets humans en nom de la seguretat. Els aspectes més preocupants són:

- L’ús reconegut de la tortura, pràctica prohibida des de feia temps per la comunitat de nacions.
- L’increment en la retallada de llibertats civils per part d’alguns governs. Entre elles, per exemple, la llibertat d’expressió
- L’augment important en despeses militars, fet que allunya qualsevol possibilitat d’eradicar la pobresa i arribar a els Objectius de Desenvolupament del Mil•lenni.

Els atacs cada vegada més generalitzats contra la població civil en els conflictes bèl•lics: Malgrat que hi ha hagut una reducció en el nombre de conflictes armats, la població civil n’és la principal afectada (Sudan, Israel, Líban, Territoris Ocupats, ús de menors soldats…)

La violència contra les dones segueix sent la violació dels drets humans més estesa i més impune a tot el món, i és la causa directa de la mort de milers de dones cada any.

Altres preocupacions globals en drets humans

Més enllà d’aquestes tendències, Amnistia Internacional va ressaltar l’atenció prioritària que mereixen altres qüestions de drets humans actualment:

• Refugi, asil i immigració

• Pena de mort

• Llibertat d’expressió

• Defensors i defensores dels drets humans

• Comerç internacional d’armes encara està fora de control

diumenge, 9 de desembre del 2007

CAMPAÑA EN APOYO A NUESTROS QUERIDOS REYES MAGOS, MARGINADOS Y OLVIDADOS GRACIAS A UN INVASOR GORDO Y SEBOSO PRODUCTO DEL CONSUMISMO COMPULSIVO...

Ja sabeu que a mi em fan, quasi, tant de fàstic un com els altres però, en qualsevol cas, ho he rebut i ho penjo:

Estos tres pobres venerables ancianos llevan dos mil años con su PYME, atendiendo únicamente al mercado español y sin intención de expandirse, y están sufriendo una agresión que amenaza con destruirlos.
Reivindicamos la figura de los Reyes Magos porque:
1. Los Reyes Magos son un símbolo de la multirracialidad y nunca han tenido problemas de inmigración.
2. Los Reyes Magos son fashion total, su elegancia en el vestir no ha pasado de moda en dos milenios.
3. Si no existiesen los Reyes Magos, las vacaciones se acabarían el 2 de Enero.
4. Los Reyes Magos son ecológicos, utilizan vehículos de tracción animal que con su estiércol contribuyen a fertilizar el suelo patrio (nada de trineos volando ni gilipolleces que no existen...)
5. Los Reyes Magos generan un montón de puestos de trabajo entre pajecillos, carteros reales y multitud de gente que va en la cabalgata.
6. De Papá Noel puede hacer cualquier pelagatos, pero para hacer de Reyes Magos se necesitan al menos tres.
7. Los Reyes Magos fomentan la industria del calzado y enseñan a los niños que las botas se deben limpiar al menos una vez al año. Por contra, el gordinflas exige que se deje un calcetín, prenda proclive a servir de acomodo de la mugre, cuando no de indecorosos 'tomates'.
8. Los Reyes Magos planifican concienzudamente su trabajo y se retiran discretamente cuando acaban la función.
9. Santa Claus vive en el Polo norte y por eso es un amargado, los Magos son de Oriente, cuna de la civilización y por ello de una elegancia no decadente.
10. Los Reyes Magos tuvieron un papel destacado en la Navidad, Santa Claus es un trepa que trata de aprovecharse del negocio y que no participó en nada en los acontecimientos de la Navidad.
11. Los Reyes Magos son de los poquísimos usuarios que mantienen en pie la minería del carbón en Asturias. No lo han cambiado por gas natural ni por bombillitas horteras.
12. Los Reyes Magos lo saben todo. Santa Claus no sabe otra cosa que agitar estúpidamente una campanita.
13.Santa Claus es un zoquete que no respeta los sentimientos de los renos de nariz colorada. No hay documentado ningún caso de maltrato psicológico por parte de los Reyes Magos hacia sus camellos.
14.Los Reyes Magos son agradecidos, siempre se zampan las golosinas que les dejamos en el plato.
15.Sin los Reyes Magos no se habría inventado el Roscón de Reyes.
16.Finalmente, Santa Claus se pasa la vida diciendo '¡Jo, jo, jo!'. Risa forzada y sin sentido. Señal de estupidez.

Empecemos la campaña en PRO DE NUESTROS QUERIDÍSIMOS Y ANTIQUÍSIMOS REYES MAGOS, QUE VUELVAN A AFLORAR LAS TRADICIONES CON ARRAIGO CENTENARIO...

Todos los años por estas fechas sufrimos una agresión globalizadota en forma de tipo gordinflón, una manipulación de las mentes de los niños de España y del resto del universo.

Ese adefesio carente del más mínimo sentido de la elegancia en el vestir, con aspecto de dipsómano avejentado y multirreincidente en el allanamiento de morada por el método del escalo, es un invento de la multinacional más
multinacional de todas las multinacionales, Coca-Cola. En los años 30, cogieron al San Nicolás de la tradición Nórdica, que originalmente se paseaba vestido de obispo o de duende un tanto zarrapastroso y lo enfundaron en un atuendo con los colores corporativos (rojo y blanco).
Desde entonces, generaciones de tiernos infantes de medio mundo han sido machacadas por la publicidad, alienándose hasta tal punto que piensan que un mamarracho publicitario representa todo lo bueno del ser humano.
¡Basta ya!, ¡reivindiquemos nuestras señas de identidad! ¡Abajo Santa Claus y vivan los Reyes Magos

RECLAMA TU DERECHO A HACER PAYASADAS: EL ARTE DER SER PAYAS@ REBELDE


Un parell de vegades he parlat o he linkat coses de Pallassos sense fronteres i el Circ Cric, també sobre el Vaixell dels bojos. Avui linko el blog de CIRCA Ejercito Rebelde de Payasos - Sección espanyola de CIRCA (Clandestine Insurgent Rebel Clown Army) Acció directa no violenta, alegría i insurrecció. És un blog i una activitat molt recomanable. Reprodueixo, seguidament, un dels seus texts:

“Los payasos siempre hablan de lo mismo, hablan del hambre: del hambre de comida, del hambre de sexo, pero también del hambre de dignidad, de identidad, de poder. Son ellos quienes plantean cuestiones como quién gobierna y quién protesta.” Dario Fo (actor y payaso italiano)
CIRCA no es una excusa más para disfrazarse y traer color y sonrisas a las líneas grises de las protestas. No es simplemente un grupo de activistas con narices rojas, la cara pintada, medias de camuflaje y pelucas ridículas sino un ejército altamente disciplinado de payas@s bien entrenad@s; una milicia de auténtic@s tontainas, un batallón de bufones.

La idea de CIRCA es desarrollar una forma de activismo político que una la práctica ancestral del clown con el más moderno concepto de acción directa no violenta. Queremos desarrollar una metodología que transforme y sustente las propias emociones de l@s activistas a la vez que haga posible una verdadera acción directa. CIRCA ve ambas cosas, el alma y las calles, como lugares para la lucha, ya que se ha dado cuenta de que la tendencia destructiva de las protestas está haciendo olvidar el trabajo personal de transformación interna de cada un@. Esta innovadora forma de protesta y de acción directa en las calles es crucial para crear e inspirar más movimientos.

L@s combatientes de CIRCA no juegan a ser payas@s profesionales: son payas@s, payas@s verdaderos. Payas@s que han huido de la seguridad represora del circo y escapado de la banalidad de las fiestas infantiles; tont@s que han tirado sus cetros y roto las cadenas que los unían al trono como bufones. CIRCA pretende hacer que l@s payas@s vuelvan a ser realmente peligros@s, que salgan a la calle, que reclamen su desobediencia y vuelvan a tener la función social que un día tuvieron: la habilidad de trastornar, criticar y curar a la sociedad. Desde la Antigüedad, l@s “estafador@s” (antecesor@s históric@s de todo payaso) han jugado con las contradicciones de la vida, creando coherencia y desorden mediante la confusión para poner en evidencia sus mentiras y sacar a la luz la verdad. Quien está maquillado bajo un disfraz de CIRCA representa estas contradicciones de la vida, es a la vez temible e inocente, sabi@ y estúpid@, artista y disidente, curander@ y hazmerreir, pelele y subversiv@.

La práctica del carnaval como forma de resistencia alegre se ha convertido en una táctica clave en el movimiento global anticapitalista, con proyectos como “Carnaval contra el Capitalismo” que tienen lugar en todas partes del mundo. El arte del clown, al igual que el carnaval, suspende y se mofa de las leyes y el orden, está en la línea entre arte y vida real, en una zona intermedia particular. Este tipo de zonas existen en todos los ecosistemas (por ejemplo entre mar y tierra firme) y es en ellas donde se desarrolla la mayor evolución y está presente una mayor diversidad. L@s payas@s llevan esta tierra de nadie mágica adonde quiera que van, extendiendo un espíritu creativo que baila entre el caos y el orden.

dissabte, 8 de desembre del 2007

dedicat als blogs de la BACA

Un vídeo sobre per què algú no va rebre regals del Pare Noel l'any passat:



En aquest altre la gent de Gomaespuma ens llegeixen una carta al Pare Noel. El més sorprenent és que està escrita el 26 de desembre.

Trobada de blocaires a Tarragona


Aquesta tarda, tarda de pont, hem fet una trobada de blocaires. al cafè de la Font. Penjo una foto que he mangat del bloc de la Jaka (Rosa, no em denunciis a la SGAE)

Hem acudit a la cita la Rosa el bloc de la Jaka, la Luci Luci's bloc, la Rosa Poètiques, el Jaume el basar de les espècies i Amb els cinc sentits, l'Emili meoquidemanimo, el Jordi Prendre la paraula i jo mateix Així ho penso. Probablement, el pont ha impedit que vinguessin el J.M. Tibau, Te la ma Maria, la Maria Rosa, el vertígen del trapezista...

Hem fet unes cerveses i hem aprofitat per conèixe'ns, compartir "secretillos" i, aprofitant l'avinentesa, la Montse i l'Amadeo han gravat unes entrevistes i unes imatges de la reunió per un programa de blogs de Canal Reus (si hagués vingut la tele de Tarragona també hauríem accedit ;-))

Ens ho hem passat força bé. A veure si ho repetim amb més penya.

dijous, 6 de desembre del 2007

Catalunya és una de les comunitats que menys esforç econòmic destina a educació no universitària

Aquests dies ha aparegut l'informe PISA 2006 que no ens deixa massa bé pel que fa a l'educació. Malgrat que l'informe no reflexa el panorama global de l'educació en els diferents països (referit tan sols alls/a les alumnes de 15 anys) i que cal relativitzar força coses (en funció, per exemple dels usos lingüístics, immigració, etc.) cal tenir en compte el que s'hi diu.


Fa uns dies va aparèixer, també, l'informe de la Fundació Jaume Bofill "L'estat de l'educació a Catalunya 2006-2007" que tampoc ens deixa massa ben parats. En reprodueixo un parell de fragments:

L'informe posa de manifest que la despesa pública en educació tendeix a incrementar-se a Catalunya però és una de les més baixes de l'estat espanyol i de la Unió europea. No n'hi ha prou amb assignar pressupostos suficients però, en tot cas, és una de les coses que cal fer.

Ja sé que el post és excessivament llarg però no em puc resistir a mo penjar un darrer quadre estadístic que parla sol.

Signatures contra el canvi climàtic i el consum de fuel de l'US Air Force

Entre el 3 i el 14 de desembre, representants de 190 països es reuniran an Bali, Indonesia, per decidir si implementar o no un nou acord mundial contra el canvi climàtic. La organització Avaaz està organitzant una marxa mundial virtual pel 8 de desembre en nom de totes les persones que estan signant com a suport a l'adopció de mesures contra el canvi climàtic. Membres de Avaaz a Bali portaran pancartes i banderes per representar als centenars de milers de persones que han signat o estan signant.
Un amic no ha volgut signar perque creu que no val la pena i per il·lustrar-ho, entre d'altres arguments em deia que l'U.S. Air Force consumeix al voltant de 3 bilions de "galons" de combustible (fuel) a l'any, la qual cosa suposa el consum diari de 8 milions de galons, o siguin exactament, 30.283.295 litres al dia que, traduit a volums entenedors, venen a ser unes 60 places de braus com la de Tarragona, plenes fins dalt de fuel.
Aquest argument, crec que enlloc de desanimar el que fa és reforçar les ganes de denunciar la hipocresia de molts governs en aquest i d'altres temes i sumar esforços contra el canvi climàtic i els interessos econòmics que el fan possible.