dimarts, 12 d’agost del 2008

Com sempre: yin yang

Ja porto més de 16 dies sense ADSL. Fa anys que vaig contractar la meva connexió a internet a Eres Más, que fou absorvida per Wanadoo que, al seu tron, fou absorvida per Orange. Entremig va haver-hi canvis i he acabat amb una línia ADSL de 6 MB i trucades a fixes per, no ho recordo massa bé, al voltant d'uns 35,00 euro. No he tingut mai cap problema serios i m'han prestat suport telefònic per arreglar incidències o, per exemple, canviar el mòdem per un router. Ara la cosa s'ha acabat. He trucat vàries vegades a un 902 on m'han atès força amablement i m'han guiat per fer diferents manipulacions informàtiques sense resultat. Han obert un parell d'incidències (perquè la primera la van tancar al·legant que ja s'havia arreglat) i vam quedar que em trucarien (suposo que uns tècnics encara més tècnics) entre les 16 i les 18 h. M'he armat de paciència i en aquesta franja horària m'he enclaustrat a casa. M'han trucat força vegades però MAI EN AQUESTA FRANJA. Al matí, al vespre, a la tarda... però mai entre les 16 i les 18 h. Entre tant em connecto amb un mòdem a uns 45 Kbps (és increible pensar que abans ens connectavem a aquestes velocitats). Finalment, me n'he fartat i me'n vaig a Telefònica :-(


Una cosa bona és que les meves filles han tornat de Londres, al mateix temps que una postal que em van enviar i que penjo. Deu n'hi do a aquestes alçades tot lo que han viatjat (península, Mallorca, França, Itàlia, Portugal, Lopndres, New York, Boston, Tailandia, Austràlia... i aviat cap a Xina, al campionat del món de patinatge artístic en la modalitat de grups show) i lo be que s'ho passen. Fantàstic.


Quelcom més xungo és la moguda per Osétia, Georgia, Abjàssia... En relació a aquest "conflicte" em plau reproduïr un article força lúcid de Carlos Taibo, que va aparèixer al diari Público ahir. Es titula "Osetia del Sur, sin asideros". L'únic problema és que tinc la sensació que amb tants "protagonistes" la cosa es dilueix. En tot cas (accepto que és un raonament una mica simplista) queda clar que, entre d'altres, guanyen els traficants i exportadors d'armes (deiem l'altre dia que Espanya ha triplicat, si més no, les seves exportacions) i surt perdent, com no, la població civil.


"El conflicto que acosa a Osetia del Sur, y en su caso a regiones colindantes, es de esos que a duras penas ofrece algún asidero sólido del que agarrarse. Ni los agentes locales ni sus patrones internacionales merecen –formulemos la cuestión en estos términos– mayor adhesión. Y ello es así aunque, pese al silencio general al respecto, en los últimos días despunte, por encima de todo, la responsabilidad que EEUU tiene en la reconversión bélica del reñidero surosetio: resulta difícil imaginar que la inicial ofensiva militar georgiana –no ha sido Rusia, como parecen subrayar la mayoría de nuestros medios, la que ha roto un tan precario como prolongado alto el fuego– no contaba con el beneplácito, y en su caso con el franco apoyo logístico, de Washington. No se olvide que de un tiempo a esta parte la Casa Blanca se halla firmemente decidida a mover pieza en una región tan sensible como el Cáucaso con la vista puesta, claro, en mantener la presión sobre Rusia y en disputar a esta, en paralelo, el negocio de la explotación y el transporte de las materias primas energéticas extraídas en la vecina cuenca del Caspio.

Al margen de lo anterior, lo ocurrido los últimos días es un ejemplo de libro del obsceno vigor contemporáneo de los dobles raseros. Los de Washington saltan a la vista: si hace unos meses la Casa Blanca contestó abiertamente la integridad territorial de Serbia, ahora, en cambio, se acoge el principio correspondiente cuando de por medio se halla la del ahijado georgiano. Mientras, las acusaciones vertidas contra Rusia por haber intervenido militarmente fuera de sus fronteras no pueden producir sino estupor habida cuenta del registro que Estados Unidos arrastra en ese terreno.

Claro que Moscú no sale mejor parado: si se opuso con energía a la independencia de Kosovo, ahora parece coquetear con una secesión de Osetia del Sur, mientras, y como es sabido, niega drásticamente cualquier horizonte de este cariz en la casi vecina Chechenia. Si las opiniones de Putin sobre los genocidios ajenos tienen, claro, una credibilidad menor, por no faltar ni siquiera falta el empleo instrumental de los contingentes de pacificación: desde hace tres lustros es evidente que los soldados rusos desplegados en Osetia del Sur y en Abjazia están alineados con uno de los bandos enfrentados, sobre la base de un modelo que Washington tuvo a bien patentar, con lamentable éxito, en Haití. Así las cosas, la conclusión parece servida: la integridad territorial y el derecho de secesión se blanden, por tirios y por troyanos, conforme a los intereses respectivos.

Si nada particularmente sólido hay que aportar en provecho de las causas que blanden Estados Unidos y Rusia –no nos engañemos en lo que hace al sentido de la política de Moscú, imbuida, como la de la Casa Blanca, de espasmos imperiales y, pese a las apariencias, a duras penas interesada en el destino de surosetios o abjazios–, haríamos mal en olvidar que al conflicto que nos ocupa no le faltan raíces locales. Es inevitable al respecto invocar, una vez más, las secuelas de las fórmulas de ingeniería ética que cobraron cuerpo tanto al amparo del zarismo como en la etapa soviética.

Entre sus efectos, palpables, en la región se cuenta la existencia de dos Osetias, una emplazada al norte, en Rusia, y la otra situada al sur, en Georgia. Si ello por sí solo aporta un caudal ingente de problemas, lo suyo es agregar que la conducta de los dirigentes georgianos y surosetios a lo largo de los últimos 15 años, por propio impulso o de resultas de presiones ajenas, no ha hecho sino agregar leña al fuego.

Si los primeros abrazaron con rotundidad, en los años inmediatamente posteriores a la desintegración de la URSS, políticas abrasivas en el terreno nacional, que generaron un inevitable descontento en Osetia del Sur –y en Abjazia–, los segundos, alentados en este caso por una Rusia que ha entregado tan generosa como interesadamente pasaportes a la población local, no han dudado en buscar una permanente vía de confrontación que le dé alas a un proyecto de secesión (tal y como lo hizo entre 1999 y 2007, si así quiere, y salvando todas las diferencias que procedan, el grueso de las fuerzas políticas albanokosovares). En semejante escenario, y dicho sea de paso, uno está obligado a coger con pinzas las informaciones que, de un lado como del otro, acusan al rival de violencias extremas y limpiezas étnicas.

Es verdad, aun así, que quienes creemos en el derecho de autodeterminación estamos medio invitados a dejar constancia de un hecho insorteable: aunque lo suyo es examinar con detalle lo ocurrido con los georgianos étnicos otrora residentes en Osetia del Sur, sobran los motivos para concluir que la mayoría de la población local no desea pertenecer al Estado georgiano. Si así se quiere, éste es el único dato que invita a mirar con ojos concesivos alguna de las causas que se revelan sobre el terreno. No faltará quien aduzca, bien es verdad, que si detrás de muchas de las políticas que abrazan hoy los gobernantes georgianos se aprecia el aliento pestilente de Estados Unidos, a manera de liviana compensación la mayoría de los pueblos del Cáucaso septentrional miran con recelo a los osetios, históricamente entregados, por su parte, a una franca colaboración con Moscú."

Carlos Taibo es professor de Ciència Política i expert en Europa central i oriental.

7 comentaris:

zel ha dit...

Les preciositats que hi ha a baix de tot són les teves noies? Jollons, que guapes!
Pel que fa al text que reprodueixes sobre el conflicte a Georgia/Ossetia/Nord Sud i veins diversos, he buscat, llegit, i és molt i molt complicat, es barregen interessos econòmics, ètnies, drets adquirits, riqueses per explotar i no sabrem realment què s'hi cou mai prou clarament. Perquè, sense aquestes batalles, com ens veuen més enllà de casa nostra als catalans ara? Pocs són capaços d'entendre què volem, què demanem. La sort és que el conflicte gros ja el vam passar, i allà hi vam deixar mitja identitat i gairebé totes les riqueses.
Petons, maco!

Artur ha dit...

Jo fa molts anys vaig contractar amb Eresmas internet, però la companyia telefònica que ho gestionava era Retevisión (Eresmas era el portal d'internet). Posteriorment Retevisión va transformar-se en Auna i ens van oferir cable. Vaig contractar el cable perquè estalviava molts diners cada mes. Finalment Auna va ser adquirida per Ono. Jo no he tingut cap problema amb tots aquests anys.

l'ADSL té dues formes bàsiques: línia telefònica (propietat de Telefònica) i Cable (Ono a Catalunya). La resta de companyies el que fan és llogar la línia a Telefònica, punxar-la. Llavors els problemes es multipliquen.

Desitjo que aviat puguis resoldre aquest entrebanc telemàtic.

Pel que fa al tema de Georgia, sense saber molt bé de que va aquest conflicte, intueixo l'expansionisme rus, l'orgull i el patrioterisme gairebé genètic d'aquest estat. La història de Rússia (Unió Soviètica durant anys) és una història de despotisme: Zarisme, totalitarisme i corrupció.

Waipu Carolina ha dit...

Hola!!!!!
Que de tiempo fuera de la blogosfera!
Que gracia me hizo escucharte hablar de tus hijas con tanto orgullo,de verdad que deben estar felices ellas y uno como padres, pues más aún que viajen,recorran mundo y aprendan diferentes realidades.

En cuanto al conflicto actual es demasiado penoso que sigamos los seres humanos buscando la manera de seguir peleandonos y matandonos.

Un besote

Salvador Guinart ha dit...

Nen, aquestes dues joies que apareixen a la foto són les teves filles???, però, si jo juraria que un dia, no fa masa (diria jo), les vaig veure amb tu, i feien una altre pinta... vull dir que em van semblar que deurien tenir uns 13 o 14 anys!!!. Si són dues senyoretes!!!. Realment, m'ho tinc que fer mirar...
Deu ser la calor... :-P

Anònim ha dit...

quina sort que tenen en tenir un pare com tu

Jobove - Reus ha dit...

hola pasava a saludar després de vacances

Josep Maria Yago Suau ha dit...

Si que ho són, Zel, si que ho són. I el gran també (no vol que en penji fotos) ;-) Petons.

Estem en el tema, Artur, gràcies. De moment mòdem i 40 i escaig Kbps :-(

que no me fui, que simplemente no actualizo tan a menudo i si, orgulloso y felices. Besos.

Pos si, Salvi, dues senyoretes. Ara han tornat de passar uns dies a Londres, practicant l'anglès. Les dues soles.

que més voldria, anònim, que més voldria.

Encantat, Te. Encantat. Has disfrutat?