dimecres, 1 d’agost de 2007

Paraules per la Pau - Hiroshima i Nagasaki - 5 d'agost a les 12 h. a la Plaça de la Font

El proper dilluns, 6 d'agost, farà 62 anys, del bombardeig atòmic d'Hiroshima i el dijous, 9 d'agost, de Nagasaki.

Aquest diumenge, 5 d'agost, primer diumenge de mes, farem Paraules per la Pau i dedicarem l'acte a recordar les víctimes del bombardeig i reclamar l'eliminació dels exèrcits i dels armaments, especialment els nuclears.

L'acte consistirà en fer el recordatori i en un taller de grues de paper (en castellà en diuen "grullas") recordant Sadako Sasaki i la tradició de les grues de paper. Cada any gent de tot el món fa grues de paper i les envia a Hiroshima on els nens les pengen en el monument a Sadako en el Parc de la Pau enviant a tot el món el missatge:

”Aquest és el nostre plor. Aquesta és la nostra oració. Pau al món.”
Nosaltres també farem grues de paper (val la pena que us poseu barrets de palla o gorres per protegir-vos del Sol) i les penjarem en els arbres de la plaça. També posarem música relacionada amb els bombardejos (el cant per les víctimes de Hiroshima de Penderecki i d'altres).

Recordeu que Paraules per la Pau es fa aquest diumenge, 5 d'agost, a les 12 del migdia a la Plaça de la Font.

Us esperem!


La Wikipedia, entre d'altres coses, diu (sobre el bombardeig):
En pocos segundos, ambas ciudades quedaron devastadas, logrando un genocidio instantáneo del cual Estados Unidos nunca se retractó. Se calcula que en estos primeros instantes, en Hiroshima, la bomba mató a más de 120.000 personas de una población de 450.000 habitantes, causando otros 70.000 heridos y destruyendo la ciudad casi en su totalidad. En Nagasaki, el número de víctimas causadas directamente por la explosión se estima en 50.000 mortales y 30.000 heridos de una población de 195.000 habitantes. A estas víctimas hay que sumar las causadas por los efectos de la radiación nuclear. De una población de 645.000 habitantes, el número de víctimas pudo sobrepasar las 400.000 o 500.000, de ellas, 200.000 o 250.000 mortales (los datos difieren según diversas fuentes).
La Wikipedia diu, també:

La explosión y sus consecuencias [editar]

  • A las 8:15:17, el B-29 Enola Gay dejó caer la bomba atómica Little Boy (‘niño pequeño’) sobre el centro de la ciudad y se alejó a gran velocidad, haciendo un brusco giro de 150° hacia el noroeste en forma ascendente. Algunos testigos vieron además caer algunos paracaídas amarillos a lo lejos (eran los aparatos de medición del B-29 testigo, Número 91). La bomba cayó haciendo un ruido sibilante que no se percibió desde tierra. Para aumentar su alcance letal, la bomba estaba programada para iniciar la reacción nuclear a unos 640 m de altura. Esa altura sería determinada barométricamente (calculando la altura por la presión del aire) y —un sistema alternativo— por radar.
  • A las 8:16:43, la bomba estalló a la altura convenida, con una explosión de la magnitud de 20.000 t de TNT.
  • A las 16 milésimas de s, de la detonación, se desplegó una bola de fuego primero violácea y luego de color blanco intenso y brillante como un flash fotográfico, con una temperatura de 50 millones de grados. Quienes vieron esa luz y vivieron para contarlo, quedaron ciegos permanentemente (muriendo meses después debido a la radiación).
  • A las 25 milésimas de s, la bola alcanzó un diámetro de 300 m, que vaporizó instantáneamente a todas las personas dentro de la clínica Shima y a miles quienes circulaban directamente debajo del estallido. La presión ejercida por la onda expansiva inicial fue de varias ton/cm2 y comprimió enterrando varios metros las columnas de la Clínica Shima. En algunos instantes se creó una columna invisible cuya compresión resultó enorme, el calor y la presión instantánea vaporizaron a más de 80.000 personas.
  • A las 60 milésimas de s, la bola se expandió abrasando todo alrededor, a más de 500 m de radio y carbonizando con radiación infrarroja todo ser a 1,5 km del hipocentro.
  • 2 s después de la detonación de la bomba, la onda expansiva comprimida, denominada «soplo de la explosión», había destruido todo alrededor de 2,5 km de distancia, incinerando a quienes se encontraban en ese sector. La onda expansiva de alta temperatura devastó con vientos desde de 800 km/h, destruyendo totalmente las construcciones ligeras del resto de la ciudad, haciendo que los pedazos de las construcciones ligeras de madera y similares, sirvieran como verdaderas flechas.
  • En el cuartel del "2º Cuerpo del Ejército", a 800 m del hipocentro, el patio estaba lleno de militares ejercitándose y quedó súbitamente lleno de cadáveres humeantes. La batería antiaérea que estaba sobre la montaña Futaba (a 2000 m del centro) quedó parcialmente destruida por la onda expansiva. Pocas semanas atrás desde allí habían derribado a dos B-24.
  • La bola de fuego comenzó a ascender, consumiendo miles de m3 de oxígeno. Las corrientes ascendentes crearon una columna de vacío que succionó contravientos hacia el hipocentro, se percibía un sabor a plomo en el aire.
  • En ese momento, observadores hasta a 20 km de distancia de Hiroshima pudieron ver el hongo atómico ascendiendo completamente silencioso (el bramido los alcanzaría un minuto después, debido a que el sonido se mueve a 340,46 m/s).
  • 5 s después del estallido, todo el daño estaba consumado.

El área inmediatamente afectada fue de 5 km² densamente poblados.

La onda expansiva transportó vientos recalentados a más de 500 °C hacia toda la ciudad. Hubo miles de casos de incineración súbita, carbonizaciones parciales y quemaduras de personas expuestas hacia el hipocentro del estallido, a más de 10 km del punto cero.

Lluvia negra [editar]

Pasados los minutos se vieron masas de gente quemada totalmente pero viva con jirones de piel colgando, mutilados por los escombros, algunos quemados parcialmente sólo por el lado expuesto a la explosión. Los incendios se sucedían uno tras otro.

Media hora más tarde empezó a suceder un efecto extraño: empezó a llover una lluvia de color negro. Esta lluvia traía el carboncillo condensado de todo material orgánico quemado (entre ellos las víctimas humanas), y del material radiactivo de la bola de humo que se había levantado. Esta lluvia causó muchas víctimas días después por anemia, espasmos y convulsiones de origen hasta entonces misterioso.

El caos, el desconcierto y la ruina fue total. El paisaje calcinado adquirió un tono gris uniforme, como si el color se hubiera extinguido, el pasto se volvió rojo grisáceo, el 92% de las edificaciones sólidas de Hiroshima fue arrasado.

5 comentaris:

Waipu Joan ha dit...

Hola Josep Maria, som un grup de joves que hem estat parlant sobre aquest tema:


Quina necessitat tenen de matar tanta gent? (Raquel 12 anys)
Primera reaccio: BRUTAL (Albert 14 anys)

Núria (13 anys): Per què tan de sofriment per morir?
Ma Carmen (13 anys): No és normal això. Saben que poden morir molts nens. I dones o dones que no tenen culpa.

Per què no maten només la gent que cal matar????
Però CAl MATAR ALGÚ? Pregunta Albert.

Els poderosos podrien destrossar els materials per fer més bombes.

Albert: volen imposar respecte...
Carmen. no és això...
Nuria: així no els molesten.
Igual que a l'Irak. Ja!
És que a l'Irak van dir que hi havia una fábrica niclear i em sembla que van dir que els havien de deixar tranquils...
N. Crec que no tenien bombes, pe què si no l'haguessin tirat...

Albert: el que s'ha fet sempre és primer barallar-se els soldats i no guanyes. Després bombardeges i si tampoc va la cosa, acabes amb bombes nuclears com a última opció

Waipu Joan ha dit...

Raquel:

El millor seria que a Espanya estiguessin prohibides les armes.
Hi ha països on les armes estan autoritzades i com van amb armes pel carrer, llavors mor molta gent.

Josep Maria ha dit...

nois/es, em sorpreneu, qui diu que la joventut només es preocupa de les marques i la operación triunfo, etc. no sap el que es diu.

Com dieu, no cal matar ningú. És normal que hi hagi conflictes i hauria de ser normal, també, que intentéssim aprendre del conflicte i el solucionéssim parlant oi comprenent les postures diferrents a la nostra. La llàstima és que el que s'ha convertit en normal és el que heu enumerat: guerra, prepotència, manca de diàleg, la viol`pencia com a eina per defensar uns interessos, etc.

Ah, per cert, a Iraq, malgrat el que van dir en Bush, Blair, Aznar... no hi havia ni armes de destrucció massiva, ni conexions amb el terrorisme... (els mateixos que van engegar la guerra ho han reconegut i, per exemple, a Espanya hi ha gent que estem demanant que jutgin a Aznar per posar-nos en una guerra il·legal, ilegítima i inmoral) Ara si, ara hi ha les dels americans i els seus aliats.

Menos rollo ;-) i moltes gràcies pels vostres comentaris.

Té la mà Maria - Reus ha dit...

penjeu una grua de paper de part nostre i que tingueu una bona festa reinvindicativa per la pau

salutacions

Josep Maria ha dit...

estaria bé que vinguéssiu per penjar la grua i així ens coneixem. De totes maneres, no patiou, si no podeu venir, hi haurà una grua de Te la ma Maria.