dimarts, 15 de juny del 2010

burca si, burca no. Tan senzill?

El Plenari de l'Ajuntament de Tarragona va aprovar, amb els vots del PSC, CiU i PP, una Moció presentada conjuntament pels grups municipals de CiU i del PSC per impulsar un reglament d’usos dels edificis municipals a fi de garantir la identificació de les persones. En el fons de la qüestió, una forma d'avançar-se al PP que en presentava una demanant la prohibició de la utilització del vel integral (burca i nicab) als espais públics de la ciutat de Tarragona. O sigui que, a partir d'ara, les dones (se suposa que els homes tampoc) no podran entrar en edificis municipals vestint burca o nicab. Tarragona té el trist honor d'afegir-se així a les ciutats de Lleida, El Vendrell i Barcelona (aquesta darrera ho disposarà per decret de l'alcaldia), implantant prohibicions, en principi impulsades pel PP i CiU, i inspirades directament per la feixista Plataforma per Catalunya, com ha insistit el seu portaveu Josep Anglada. Veieu la notícia al Diari de Tarragona, a El Punt o a Publico. El govern, enlloc de posar seny, s'ha apressat a senyalar que la llei de "llibertat religiosa" restringirà l'ús d'aquestes robes en qualsevol espai públic.

nicab

burca

David Karvala, militant d'En lluita i membre de la Plataforma Aturem la Guerra ha fet un escrit en relació a aquesta onada de prohibicions. Puc subscriure, pràcticament en la seva integritat, l'escrit que reprodueixo:

Al llarg de les últimes setmanes, la dreta -i fins i tot alguna gent que diu ser d'esquerres- ha posat en primer pla el "vel integral", és a dir el burca i el nicab. El burca, que només deixa veure a través d'una reixeta, procedeix únicament de l'Afganistan. Allà l'ocupació militar de l'OTAN, incloent tropes espanyoles, no ha alliberat les dones en aquest ni en cap altre aspecte. El nicab, originalment del Golf Pèrsic, és la peça de roba amb una clivella entorn als ulls.

Al atacar el "vel integral", sembla que, per ara, la dreta reconeix les seves dificultats per prohibir el hijab. Són massa òbvies les incongruències d'intentar impedir que una musulmana es tapi els cabells amb un mocador, una peça de roba gens diferent de la utilitzada tota la vida per algunes dones grans del camp o de la que encara porten algunes per assistir a missa, mentre que l'Estat fins i tot subvenciona l'església catòlica, que obliga les monges a cobrir-se de forma molt més restrictiva.

Els és més fàcil iniciar l'atac contra el burca i el nicab. Mentre que bastants feministes defensen el dret de les musulmanes a portar el hijab, amb el vel integral hi ha moltes més que accepten l'argument que la seva prohibició suposarà algun alliberament per a les musulmanes. Però al rerefons, els mateixos arguments contra la prohibició del hijab s'apliquen al burca i al nicab.

Una diferència important és que, mentre que moltes musulmanes a Europa porten el hijab, ben poques porten algun tipus de vel integral. Es calcula que a Lleida, on l'ajuntament vol prohibir el burca, només hi ha sis dones que el porten; si l'objectiu fos protegir-les, seria més efectiu anar a parlar amb elles personalment, abans d'obrir tot el debat i presentar resolucions a l'ajuntament. Evidentment, la proposta respon a altres objectius.


Per a la dreta, el motiu de la prohibició és bastant obvi. La impulsen els mateixos partits que donen suport a la "guerra contra el terror", amb gairebé 3.000 civils afganesos morts l'any passat; els partits que donen suport a la política assassina d'Israel contra el "fonamentalisme islamista" de Hamas (el govern democràticament elegit pel poble palestí); els que empresonen durant anys, i sense proves, veïns musulmans del Raval. A aquests partits no els interessa la llibertat ni els drets de les dones, ja siguin musulmans, cristianes, atees... Volen restringir el dret a l'avortament, volen limitar l'educació sexual a les escoles, només per posar alguns exemples. Quan diuen que la prohibició del burca té l'objectiu d'alliberar a les musulmanes, la seva hipocresia és esglaiadora. Si realment volguessin alliberar les musulmanes que viuen a Europa, començarien per garantir el seu dret a papers, treball, cursos de formació... sense les barreres imposades per les lleis d'estrangeria.


Si cal prohibir el burca, per què no es prohibeixen les processons de setmana santa? Les caputxes estil Ku Klux Klan deuen suposar el mateix atropellament a la llibertat, o a la seguretat ciutadana, que el burca. "És diferent", diuen alguns, "és només una setmana" diuen altres. L'obvi és que ens trobem, no davant un principi, sinó davant un prejudici.



Això ho esperem de la dreta. Però per què tanta gent d'esquerres dóna suport a aquestes prohibicions, impulsades pel PP i CiU, i inspirades directament per la feixista Plataforma per Catalunya, com ha insistit el seu "führer", Josep Anglada? És difícil entendre-ho. Si defensem el dret d'una dona a decidir si vol avortar, si vol posar-se un pírcing, fer-se un tatuatge, o fins i tot sotmetre's a cirurgia estètica, per què no defensem el seu dret a decidir què es posa al cap? Hi ha pressions culturals amb la qüestió del vel, sí, però també n'hi ha als altres casos: no és casualitat que fa 10 o 20 anys, gairebé cap dona portava el melic visible i amb pírcing, i ara és bastant típic.


Em costa entendre per què una dona vol portar el burca? La veritat és que sí, però això no m'atorga el dret a obligar una musulmana a vestir-se d'acord amb les meves normes, de la mateixa manera que jo no he de vestir-me segons les seves.



El problema és que es tracta de tradicions culturals diferents de les dominants a Occident; aquesta cultura occidental il*lustrada que ens va donar el comerç d'esclaus, l'Holocaust i la bomba nuclear. I no és el mateix defensar el dret a decidir, per si mateixa, per a una dona occidental -preferiblement amb estudis universitaris-, que donar el mateix privilegi a una musulmana d'origen camperol i/o pobre.


Perquè no es tracta de "vel sí" o "vel no", sinó del dret de les dones a decidir per si mateixes, i sense imposicions: una esquerra conseqüent ha de defensar aquest dret a Europa, l'Afganistan, l'Aràbia Saudita o a qualsevol altre lloc. Amb tot, les contradiccions d'aquests "progres" selectius no són tan noves. A comentaments del s.XX, gran part de l'esquerra va defensar les intencions civilitzadores del colonialisme; l'any 1914, aquestes mateixes forces van sumar-se a la gens civilitzada Primera Guerra Mundial. Van ser els revolucionaris, -Lenin, Luxemburg, Trotski i altres- els que van rebutjar aquest doble raser, i es van oposar a l'imperialisme en totes les seves facetes. La qüestió del vel integral és igualmente senzilla. S'està amb la dreta, amb l'Estat capitalista i racista, fins amb els feixistes? O es defensa el dret a decidir de les musulmanes? Si s'és d'esquerres, la resposta és fàcil.